Zwrot z inwestycji (ROI) w programy zdrowotne dla pracowników
Wszystkie artykuły z tej serii:
- Zwrot z inwestycji (ROI) w programy zdrowotne dla pracowników
- Badania nad opłacalnością programów zdrowotnych dla pracowników
W pokaźnej liczbie badań wykazano, że styl życia stanowi pierwotną przyczynę wielu trapiących ludzkość dolegliwości, szczególnie chorób przewlekłych [1]. W tych samych badaniach wykazano również, że zmiana stylu życia może nieść za sobą spektakularne korzyści zdrowotne, zarówno w zakresie profilaktyki, jak i leczenia chorób [1]. Biorąc pod uwagę skuteczność medycyny stylu życia, wydawałoby się, że dla systemów opieki zdrowotnej powinna to być inspiracja do wprowadzenia jakichś zmian [2]. Niestety w USA, na przykład, rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej [2]. Wiadomo, systemy opieki zdrowotnej nastawione są w dużej mierze na zyski. Paradoks polega jednak na tym, że interwencje w zakresie medycyny stylu życia mogą być nie tylko skuteczną strategią leczniczą, ale i opłacalną strategią finansową.
Większość Amerykanów ma ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy [3]. Jego koszty wzrastają w zastraszającym tempie, a składki na ubezpieczenie z roku na rok stają się coraz wyższe [3]. Niestety wszystkie te wydatki nie przekładają się ani na zdrowszych pracowników, ani na zdrowszych Amerykanów. Chociaż w przeliczeniu na osobę na opiekę zdrowotną USA wydaje obecnie więcej niż kiedykolwiek, społeczeństwo amerykańskie wcale nie jest zdrowe [4]. W 2014 r. pod względem średniej oczekiwanej długości życia, w rankingu światowym, USA zajęło 43. miejsce [5]. Od tego czasu oczekiwana długość życia Amerykanów malała z każdym rokiem [6]. Mniejsza o porównania z innymi krajami, prawdziwym problemem jest fakt, że życie przeciętnego mieszkańca USA staje się coraz krótsze i, co gorsza, mniej zdrowe. Tutaj znowu wracamy do tematu opłacalności finansowej. Do kosztów opieki zdrowotnej dochodzą jeszcze straty związane z wydajnością pracy ‒ są to sumy rzędu miliardów dolarów rocznie [4].
Wystarczy, że jeden pracownik zachoruje na cukrzycę, a roczne wydatki wzrastają o jakieś 10 000 dolarów [3]. Zatem jeśli samoubezpieczona firma zapobiegłaby takiemu przypadkowi, czy też go nawet wyleczyła, zaoszczędziłaby tym samym sporo pieniędzy. Dzięki czemu programy zdrowotne dla pracowników miałyby szansę nie tylko nie generować żadnych dodatkowych kosztów, ale wręcz generować zyski. Tak oto docieramy do pojęcia ROI, z angielskiego return on investment, czyli zwrot z inwestycji [7]. Jest to nic innego jak kwota zwrotu z inwestycji w stosunku do jej kosztów [7]. Zatem przykładowo ROI w wysokości 3 do 1, oznacza, że na każdy wydany dolar firma otrzymuje trzy dolary zwrotu [7]. Taka inwestycja przełożyłaby się zatem na potrojenie firmowych funduszy [7]. Co na to badania naukowe?
Firma Johnson & Johnson, na przykład, utrzymuje, że na każdy dolar zainwestowany w zdrowie pracowników otrzymuje 2-4 dolary zwrotu [8]. Citibank swoje ROI oszacował na 5 do 1 [9]. Z przeprowadzonego w 2011 r. przeglądu kilku badań wynika, że każdy dolar wydany na promocję zdrowia przekłada się na zmniejszenie wydatków na opiekę zdrowotną o ponad trzy dolary [10]. W 2005 r. przeprowadzono przegląd ponad 20 badań [11]. Zgodnie z wynikami zwrot z inwestycji w programy wellness dla pracowników wynosi 5 do 1 [11]. Natomiast w 2010 r. Uniwersytet Harvarda opublikował przegląd ponad 30 badań, w którym ROI dla takich programów oszacowano na 3 do 1 [12]. Na każdy wydany jeden dolar, trzy dolary zwrotu? Całkiem niezły interes.
Wyjątkowo wysokim ROI z programów wellness dla pracowników wyróżnia się jedna z firm działających w przemyśle ciężkim ‒ 34 do 1, a mowa tu tylko o bezpośrednich kosztach opieki zdrowotnej [13]. Koszty pośrednie, wynikające, na przykład, z utraconych dni roboczych, czy niepełnosprawności pracowników, spadły nawet bardziej [13]. Do tego dochodzą jeszcze inne potencjalne korzyści, typu większe zadowolenie pracowników, większa produktywność pracowników, czy większe szanse, że pracownicy pozostaną w firmie na dłużej [14]. Czy prawdą jest zatem, że firmy, które inwestują w promocję zdrowia, mają przewagę konkurencyjną nad swoimi rywalami?
Spółki giełdowe nagrodzone Corporate Health Achievement Awards prześcignęły firmy indeksu S&P 500 o 40% [15]. Laureaci C. Everett Koop Award, w porównaniu z firmami indeksu S&P 500, wyniki mieli ponad dwa razy lepsze [16]. Taki sam trend zaobserwowano wśród firm, które osiągnęły najwyższe wyniki w ocenie praktyk w zakresie promocji zdrowia w miejscu pracy [17]. I to samo działo się z firmami inwestującymi w tzw. wewnętrzną kulturę zdrowia (ang. internal culture of health) [18].
Niewykluczone oczywiście, że to nie zdrowsi pracownicy przekładają się na lepiej prosperujące firmy, tylko na odwrót ‒ lepiej prosperujące firmy mają więcej pieniędzy do zainwestowania w poprawę zdrowia pracowników [18]. Czy istnieje związek między wzrostem notowań na giełdzie i prowadzeniem korzystnego programu zdrowotnego dla pracowników [19]? Możliwe, ale korelacja to nie to samo, co związek przyczynowo-skutkowy [19]. Może dbanie o zdrowie pracowników jest po prostu oznaką dobrego zarządzania firmą i stąd tak naprawdę biorą się te świetne wyniki finansowe [19].
Nie mówiąc już o tym, że w większości badań nad ROI nie było nawet grupy kontrolnej [12]. Nie wystarczy tutaj porównanie w stylu: koszty pracowników, którzy brali udział w programach wellness vs. koszty tych, którzy się do takich programów nie zgłosili [12]. Niewykluczone bowiem, że tylko osoby stosunkowo zdrowe się takimi inicjatywami w ogóle interesują [12]. Ostatecznie rozstrzygnąć tę kwestię mogą tylko badania randomizowane [20]. Ich wyniki omówimy w następnym artykule.
Źródło: nutritionfacts.org
[1] Shurney D. Bringing lifestyle into the equation. J Managed Care Med. 2011;14(2):5.[2] Bodai BI, Nakata TE, Wong WT, et al. Lifestyle medicine: a brief review of its dramatic impact on health and survival. Perm J. 2018;22:17-025.
[3] Gulati M, Delaney M. The lifestyle medicine physician’s case to self-insured employers: a business model for physicians, a bargain for companies. Am J Lifestyle Med. 2019;13(5):462-9.
[4] Lavizzo-Mourey R. Why we need to build a culture of health in the united states. Acad Med. 2015;90(7):846-8.
[5] US Burden of Disease Collaborators, Mokdad AH, Ballestros K, et al. The state of us health, 1990-2016: burden of diseases, injuries, and risk factors among us states. JAMA. 2018;319(14):1444-72.
[6] Koh HK, Parekh AK, Park JJ. Confronting the rise and fall of us life expectancy. JAMA. 2019;322(20):1963-5.
[7] Goetzel RZ, Henke RM, Tabrizi M, et al. Do workplace health promotion (Wellness) programs work? J Occup Environ Med. 2014;56(9):927-34.
[8] Henke RM, Goetzel RZ, McHugh J, Isaac F. Recent experience in health promotion at Johnson & Johnson: lower health spending, strong return on investment. Health Aff (Millwood). 2011;30(3):490-9.
[9] Ozminkowski RJ, Dunn RL, Goetzel RZ, Cantor RI, Murnane J, Harrison M. A return on investment evaluation of the Citibank, N.A., health management program. Am J Health Promot. 1999;14(1):31-43.
[10] Aldana SG. Financial impact of health promotion programs: a comprehensive review of the literature. Am J Health Promot. 2001;15(5):296-320.
[11] Chapman LS, American Journal of Health Promotion Inc. Meta-evaluation of worksite health promotion economic return studies: 2005 update. Am J Health Promot. 2005;19(6):1-11.
[12] Baicker K, Cutler D, Song Z. Workplace wellness programs can generate savings. Health Aff (Millwood). 2010;29(2):304-11.
[13] Allen H. Success overlooked–Navistar, 1999 to 2009: the huge impact an employer’s approach to wellness can have on health care costs and sustained value. J Occup Environ Med. 2015;57(1):e3-7.
[14] Goetzel RZ. Comment on “Do workplace health promotion (Wellness) programs work?” (September 2014, Volume 56, Issue 9). J Occup Environ Med. 2015;57(1):e10.
[15] Fabius R, Loeppke RR, Hohn T, et al. Tracking the market performance of companies that integrate a culture of health and safety: an assessment of corporate health achievement award applicants. J Occup Environ Med. 2016;58(1):3-8.
[16] Goetzel RZ, Fabius R, Fabius D, et al. The stock performance of c. Everett koop award winners compared with the standard & poor’s 500 index. J Occup Environ Med. 2016;58(1):9-15.
[17] Grossmeier J, Fabius R, Flynn JP, et al. Linking workplace health promotion best practices and organizational financial performance: tracking market performance of companies with highest scores on the hero scorecard. J Occup Environ Med. 2016;58(1):16-23.
[18] Goetzel RZ, Fabius R, Roemer EC, et al. The stock performance of american companies investing in a culture of health. Am J Health Promot. 2019;33(3):439-47.
[19] O’Donnell MP. Is there a link between stock market price growth and having a great employee wellness program? Maybe. J Occup Environ Med. 2016;58(1):e18-20.
[20] Song Z, Baicker K. Effect of a workplace wellness program on employee health and economic outcomes: a randomized clinical trial. JAMA. 2019;321(15):1491-501.